Vinding skoles logo

BYOD

Bring Your Own Device – BYOD

På Vinding Skole benytter vi os af politikken ”bring your own device”. Hvilket betyder at eleverne medbringer egen computer eller tablet i undervisningen.

Det betyder, vi har et stort fokus på læring med brug af it, elevernes digitale dannelse og i det hele taget, hvordan vi giver dem de bedste muligheder for at begå sig også uden for og efter folkeskolen.

Vores erfaringer viser, at digitaliseringen for alvor bliver til noget, når alle har en computer til rådighed i alle lektioner, og vi kan i endnu højere grad tilrettelægge undervisningen for den enkelte.

Det kræver dog disciplin af eleverne, for der er mange fristelser på nettet – vi har derfor god mulighed for at arbejde med etik/moral, sikkerhed og alle de andre kompetencer, der er nødvendige for at færdes i den digitale verden i dag.

Ud over de økonomiske fordele for skolen, ser vi også andre fordele ved at lade elever selv medbringe deres egen computer. Vi kan se, at eleverne passer bedre på deres egen computer – derfor vil ”oppetiden” være højere. Vi sørger for at elevernes computere ”bliver sat op” til skolens trådløse net og ”skyen”.

På Vinding skole er vi nået dertil i implementeringen af den kommunale IT-strategi, at vi i udstrakt grad digitaliserer undervisningen fra 4. årgang og op til 9. årgang.

De digitale enheder er lige så naturlige for eleverne at benytte, som et velpakket penalhus, og her bliver hverken kladdeheftet, noterne fra gruppearbejdet eller lærerens feedback væk imellem to læringsmoduler, da alt gemmes i skyen.

I indskolingen benytter vi skolens egne bærbare computere og IPads i undervisningen.