Vinding Skole
Handleplan for elever i skriftsprogsvanskeligheder
Hvorledes opbygges selvværd og selvtillid hos elever i skriftsprogsvanskeligheder
Læringsmiljøet er af meget stor betydning. Elever i vanskeligheder har brug for at blive inkluderet
og rammerne for inklusionen skal være rolige og strukturerede. Disse elever har ofte vanskeligt
ved at lytte, at læse, at stave, at formulere sig på skrift, at sidde stille, at koncentrere sig og at
finde ting og sager. Deres arbejdstempo er til tider noget langsommere end elever uden
vanskeligheder.
Elevernes vanskeligheder kan bl.a. komme til udtryk ved at de:
● bliver hurtigere trætte, da deres arbejde kræver langt større koncentration for at udføre de
pålagte opgaver
● kan læse en tekst højt uden at forstå noget af den
● kan have vanskeligt ved at finde rundt på siden, hvis den indeholder mange tabeller, tal,
noder eller andre symboler
● ofte arbejder springende og ujævnt
● ofte udelader ord eller skriver/læser dem to gange
● ofte lider af usikkerhed
● har vanskeligt ved at tage gode noter, da de har svært ved både at lytte og skrive på
samme tid
● ikke kan finde det rigtige sted i teksten igen, hvis de kigger væk fra bogen eller tavlen et
kort øjeblik
● læser langsomt, så tidspresset er konstant
● har svært ved at følge en længere instruktion
● ofte fremtræder uorganiserede og rodede
● kan fremtræde klodsede og glemsomme, uanset hvor meget de gør sig umage
● ofte har en dårlig korttidshukommelse
Læreren støtter eleven ved at gøre følgende:
● give eleven glæden ved litteraturen gennem alderssvarende digitale tekster som fx kan
hentes fra materialebasen, Debbie, Nota eller den lokale It- og Medier base i Vejle.
Endvidere kan der lånes lydbøger på det kommunale bibliotek eller på KFS eller CFU
● scanne de tekster, der benyttes i undervisningen
● opmuntre eleven til brug af computeren og dens hjælpemidler
● tage udgangspunkt i elevens styrkesider
● tilpasse lektiemængden til vanskeligheden
● anvende skriverammer
● anvende læselog
● kontrollere om beskeder bliver modtaget og forstået
● skrive nøgleord på tavlen og lade disse stå under opgaveløsningen
● hjælpe eleven med at skrive i lektiebogen.
● lade eleven læse max 10-15 minutter
● have forventninger til elevens udvikling
● acceptere og anerkende at elever med vanskeligheder udfordrer lærerens tålmodighed
● give feedback ved mindste fremskridt
Læreren undlader at:
● lade eleven læse højt på klassen, hvis det generer ham eller hende
● rette alle fejl i skriftlige arbejder
● give lange lister med staveord, der skal læres udenad
● sammenligne eleven med andre elever
Procedurer for arbejdet med skriftsprogsvanskeligheder
Dansklærere tager årligt læse- og staveprøver. Endvidere tages de nationale tests på 2. 6. og 8.
årgang.
Prøveresultater giver et godt overblik, så problemer kan afdækkes, og der kan handles på disse.
Efterfølgende afholdes klassekonference vedr. læsning med deltagelse af dansklærer,
læsevejleder, specialundervisningslærer samt skolens ledelse. På 2. årgang deltager
læsekonsulenten ved klassekonferencen.
Konferencen har til formål at opfange elever, som ikke har nået målet ved prøvetagningen, og
derpå aftales handlinger i forhold til dette.
Tiltagene indgår i barnets handlingsplan udarbejdet af årgangsteamet.
Med forældrenes samtykke foretages individuelle prøver (se skema) med henblik på at klarlægge
elevens stærke og udfordrede sider, så der derefter kan skrives en anmodning om evt. kursus i
specialundervisning.
Ved mere problematiske forhold inddrages PPR. Der afholdes konsultativ samtale med
kommunens læsekonsulent. Det besluttes herefter, om der skal foretages indstilling. Efterfølgende
handles efter indstillingens udkomme.
Vurderer centret, at problemet kan ordnes internt, tilbydes eleven hjælp, og der udarbejdes i
samarbejde mellem klasselæreren/faglæreren og specialundervisningscentret en indsats for den
kommende periode.
Uglebo 1.-3. kl. - indsats/tiltag
Tidlig læsehjælp
Fingernemt
VAKS
Læsekursus
Stavekursus
AppWriter
I-pads…Apps mv.
Holdundervisning i specialcentret
Udlån af læsetræningsmateriale
Højhuset 4.- 6.kl - indsats/tiltag
Faglig specialundervisning i klassen
Holdundervisning i specialcentret
Fingernemt
VAKS
Læsekursus
Stavekursus
IT herunder AppWriter
Enkelt undervisning
Udlån af læsetræningsmateriale
Oxford 7.- 9. kl. - indsats/tiltag
Specialundervisning i klassen
Holdundervisning i specialcentret
Individuel undervisning
IT herunder AppWriter
Overdragelse mellem afdelinger
Ved skoleårets afslutning finder et møde sted mellem afdelingerne. Der foretages en grundig
overlevering af elever i vanskeligheder. Handleplaner gennemgås, og behovet for
specialundervisningstimer afklares, hvorefter der indgås en dialog med de nye kontaktlærere for
at aftale, hvordan den nye afdeling bedst kan fortsætte indsatsen.
Oversigt over testning
Testlæreren tager individuelle test efter henvisning fra Læsekonsulenten. Resultaterne sendes til
Læsekonsulenten.
I tvivls situationer holdes en konsultativ samtale med Læsekonsulenten, der vejleder i hvilke tiltag,
der er relevante. Test-læreren orienterer klasselæreren, der informerer forældrene.
● Ordblindeinstituttets mappe
Non-ords stavning
Fonologisk subtraktion
Højtlæsning af ord
Højtlæsning af non-ord
● Kognitiv prøve /CHIPS
● Testbatteriet
Hukommelsesprøve
Sproglig prøver
Fonologisk prøver
Morfologiske prøver
Ordgenkendelse
● Individuel IL-basis prøve
● IL-ungdom
● ST-Prøver
Kompenserende hjælpemidler:
Skolen har licens til AppWriter, så eleverne kan anvende oplæsning, stave og skrivestøtte både på
skolen og derhjemme. Eleverne vil blive tilbudt at få programmerne på deres personlige computer,
hvis denne medbringes.
Elever der halter lidt bagefter niveau, bliver tilmeldt Materialebasen. Elever i
ordblindevanskeligheder tilmeldes NOTA.
Forældrenetværk
Der er etableret et forældrenetværk for forældre med elever i læse-skrivevanskeligheder. Netværket mødes 3--4 gange årligt.